Broccoli landschappen tot zonnige kerstparades - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Zita Janssen - WaarBenJij.nu Broccoli landschappen tot zonnige kerstparades - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Zita Janssen - WaarBenJij.nu

Broccoli landschappen tot zonnige kerstparades

Blijf op de hoogte en volg Zita

08 December 2013 | Nieuw Zeeland, Auckland

Zo schreef ik mijn eerste verhaal de avond voordat ik vertrok, en zo zijn er alweer twee weken voorbij. Inmiddels ben ik helemaal gewend aan het leventje van een backpacker en geniet ik vol op van al het moois om me heen. Wat een prachtland en dan te bedenken dat ik nog maar net begonnen ben! Datgene wat ik nu al allemaal heb mogen bezichtigen en zo geweldig mooi is, laat staan te bedenken wat voor moois ik nog allemaal mag tegen gaan komen! Maar laten we is bij het begin beginnen.. 2 weken geleden......

Als grote heldin dat ik vertrok, zo klein als dat ik me voelde toen ik het poortje doorging en voor de laatste keer naar mijn familie zwaaide. Eventjes zwaar, maar toen ik eenmaal weg was had ik de smaak vrij snel te pakken. Met de groep waarmee ik toen reisden klikte ontzettend goed. Zo stapte ik op mijn eerste vlucht van 7 uur naar Dubai met 2 belgen en de 4 Nederlanders. Daar hebben we een overstap gehad naar Singapore (7 uur) waar we vervolgens een nachtje verbleven met een sightseeing tour eraan vast. Vanuit Singapore vlogen we naar Sydney, een vlucht van 8 uur, waar we ook afscheid namen van de groep. Suzanne en ik waren de enige die naar Auckland, Nieuw Zeeland door vlogen.

Eenmaal aangekomen in ons hostel in Auckland (donderdag 28 nov.) , ging het dan echt beginnen. Gelukkig dat ik niet echt last heb gehad van een jetlag. Ik kon niet wachten totdat ik uit de stad kon vertrekken om eerlijk te zijn. In Auckland zelf is niet zo heel veel te beleven.. Gewoon een westerse stad, verder niet echt speciaal. Helaas moest ik wachten tot maandag voordat ik echt verder kon gaan reizen.

Een heerlijk gevoel was dat toen die maandag eenmaal aangebroken was .. Op naar Northland. Daar ging ik weer, backpack op de rug en rugzak op de buik. Samen met een Duits meisje dat ik had leren kennen, gingen we vol goede moed met de Stray bus naar onze eerste stop: Whangerei (=Fangerei). Eenmaal aangekomen werden we persoonlijk opgehaald door de eigenaar van de camping/hostel zelf. Wat een aardige, behulpzame en vrolijke mensen hier zeg! Heel anders dan die uhh.. hoe zal ik het zeggen, chagrijnige westerse cultuur?! (beetje overdreven misschien, maar het verschil is overduidelijk zicht- en voelbaar) Mensen beginnen uit het niets een heel verhaal aan je te vertellen of vragen vanalles omdat ze zien dat je een backpacker zijn. Je voelt je hier helemaal welkom. In Whangerei hebben we een wandeltocht gemaakt van 3 uur door het bos, langs watervallen, over het platteland en de typerende Kauri bomen van het noordereiland bezichtigen. Deze bomen kunnen tientallen meters hoog worden en zijn pas na 800 jaren volgegroeid. Heerlijk zo'n boom knuffelen die 51 m. hoog is, een omtrek heeft van 13,8 en ongeveer 1500 jaar oud zijn.
Omdat we pas in de middag waren aangekomen, konden we verder die dag niet zo heel veel meer doen helaas. Ontzettend balen achteraf, want een dag later (dinsdag) heeft het zo'n beetje de hele dag geregend.

Op woensdag vertrokken we weer verder richting Bay of Islands en verbleven we in het plaatsje Paihia. Ook hier heeft het de hele dag geregend en heb ik (ik hoopte dit nooit te hoeven vermelden) een regenjas aangeschaft (grrrr...) Dat mocht de pret niet drukken en het is tenslotte zomer hier dus wat doe je dan.. Jazeker, barbecueen in de regen. Prima te doen hoor, koud was het overigens niet. Ze voorspelde wel dat het weer zo zou blijven tot het weekend, maar gelukkig (zoals dat mogelijk is in Nieuw-Zeeland) klaarde het de donderdagmiddag op en ging de zon volop schijnen. Hoppate, de kleren uit en de zon in. Natuurlijk verbrand, maar goed... eej er zit een kleur op toch? ;) Nog altijd beter dan jullie witte Nederlanders gheghe ;)

Op vrijdag heb ik een dagtrip gemaakt naar Cape Reinga. Het meest Noordelijke puntje van Nieuw - Zeeland waar een geweldig uitzicht op zich liet wachten. In een woord GE-WEL-DIG!! Ook kwamen hier de 2 oceanen (Tasman sea en Pacific Ocean) bij elkaar wat je kon zien aan de verschillende kleuren van de zee. De stambevolking, de Maori, geloven dat de geesten afreizen naar deze plaats en de vuurtoren.
Vervolgens zijn we wezen sandboarden op hoge zandduinen. Het was een behooorlijke klim op de blote voeten om boven te komen. Eenmaal boven heb ik toch een aantal keren moeten slikken om naar beneden te durven. Jezus wat was het hoog. Gelukkig hielp de instructeur je. Oke, gaan liggen, boven vasthouden, ellebogen op het bord en over het randje van de duinen gaan... Schreeuwen als een gek natuurlijk om vervolgens geen lunch meer te hoeven van al dat zand in je mond! En zo gingen we nog 3 keer van die hoge zandduinen af. Zeker leuk om is een keer gedaan te hebben. Bij terugkomst in het plaatsje Paihia was de kerstparade net afgelopen. Wat een vreemde gewaarwording zeg. De versierde kerstbomen in de etalges, een kerstparade (wat in mijn ogen meer carnaval is maar goed), strak blauwe lucht met een warm zonnetje dat op je bolletje schijnt en de heldere zee op de achtergrond waar de nationale zwemwedstrijden worden gehouden.

Op zaterdag hebben we wat rondgelopen, booschappen gedaan, wasje gedraaid (tja, moet ook gebeuren natuurlijk) en in de avond ben ik wezen kajakken. Met een bootje gingen we de rivier op en daar ging ik samen met Hanneke in een bootje. Wetsuit aan en na wat gepeddeld te hebben kwamen we bij een grote waterval uit. Als een gek werd er gepeddeld en gingen we onder de waterval door. En nog een keer en nog een keer.. De begeleiders maar foto's maken van al die verzopen katjes. Maar zeker de moeite waard. Een van de begeleiders ging door de waterval heen en trok ons een voor een naar binnen toe waar ook foto's werden gemaakt van ons. Super.. Vervolgens gleden we over de rotsen weer terug het water in. Toen we uitgespeeld waren werd het al donker en kwamen de eerste sterren opzetten. Wat een ongelofelijk mooi uitzicht was het met die waterval, de maan en de sterren op de achtergrond. Op te terugweg maar flink doorpeddelen om onszelf warm te houden. Maar het was zeer zeker de moeite waard.

Gisteren (zondag) heb ik noge een wandeltocht gemaakt van 14 km door de mangrove om die waterval is te bezichtigen overdag. Eind van de middag ben ik terug gereisd naar Auckland en zit ik nu (maandagmorgen) dit verhaal te typen op de 10e verdieping met uitzicht op de stad.

Vanmiddag reis ik verder naar Central North Island samen met Rik, een jongen uit Heerlen, die ik heb leren kennen tijdens mijn eerste tripje naar het noorden. Hij heeft voor een paar weken een camper gehuurd waarmee hij rond gaat trekken. Voor mij natuurlijk ook een leuke ervaring om eens mee te maken hoe dat is ipv een georganiseerde bus. Wat een heerlijk gevoel geeft al die vrijheid om je heen. Je kunt gaan en staan waar je wilt. Genieten geblazen..

Ik weet niet hoe lang het gaat duren voordat ik weer een nieuw verhaal plaats, maar in ieders geval een fijne kerst en een goede jaarwisseling toegewenst! Geniet ervan, dan doe ik dat ook ;)

Zwaai zwaai en tot weer is!

Xxx Zita


  • 09 December 2013 - 00:20

    Gerty:

    Hoi zita , wat heerlijk dat je zo aan het genieten bent, neem het er van , haal eruit wat eruit te halen valt Je leeft maar een keer ,
    Mooie natuur daar hè???
    Vind je het niet akelig met een wilt vreemde mee te gaan in een camper ?
    Lees graag je volgende verslag weer , geweldig , verder een goeie reis , , vele groeten gerty

  • 09 December 2013 - 01:13

    Fan:

    You go sis!!! Klinkt helemaaaaal niet verkeerd! Geniet ervan want voor je het weet ben je weer thuis! Tot skypes!
    X

  • 09 December 2013 - 10:51

    Maartje:

    Zittaaaa! Super leuk!! :D Het sandboarden stond echt op nr 1 van dingen te doen daar! Dat was echt vet! Alleen die duin oplopen was minder inderdaad ;)! Geniet ervan daar in het midden van het eiland! Genoeg mooie dingen om te zien en gave dingen te doen!

  • 09 December 2013 - 11:00

    Fieke:

    Wat super om te lezen en de foto's te zien. Hoe veel je al gezien hebt en mee hebt gemaakt, erg leuk.
    Geniet er nog van!!!! Xxxx

  • 09 December 2013 - 15:56

    Sanne :

    Veel plezier !:) &geniet er van!:)

  • 10 December 2013 - 10:19

    Miek:

    Ha Zita.

    Gelukkig dat we weer iets van je horen. Hoe geweldig klinkt dat allemaal. Geniet wat je genieten kunt. Je kijkt er naar uit, en het is weer voorbij voor je het weet!!! We lezen wel weer van je. Waren de sinterklaasjes en zwarte pietjes lekker, of heb je ze weg laten smelten... Weer een hele dikke knuf van ons allemaal.

    Groetjes Miek.

  • 11 December 2013 - 21:16

    Joep:

    Kia ora en morena Zita, heerlijk om de foto's te zien. Ik krijg daar hele goeie herinneringen . Wij hebben destijds ook met n camper rond getrokken en dat is SUPER !!!. Pas goed op jezelf en geniet van elk moment. Voorbij elke bocht is er weer iets nieuws en moois.
    Fijne jaarwisseling en kerst en smeer jezelf goed in, rond die tijd wordt de zon nog wel wat feller.
    Ma te wa Joep

  • 12 December 2013 - 09:43

    Piet Janssen:

    Hi Zita,
    Een geweldig mooi verslag van je eerste dagen daar. Mooie fotoos en wat een mooi land. Geniet van je verblijf en laat ons niet te lang wachten met je volgende verslag en fotoos. Groetjes Piet

  • 14 December 2013 - 09:38

    Er:

    Wat geweldig allemaal zita! Het klinkt als een perfect leventje! Heerlijk om je zo te horen genieten! Heel veel plezier met je verdere reis en ga vooral zo lekker doorgenieten als je al doet!!
    Liefs,
    Ermi

  • 14 December 2013 - 09:44

    Ermi:

    Lieve zita!! Wat geweldig om jou avonturen te horen! Het klinkt echt als een perfect leventje! Echt zo goed dat je dit gedaan hebt! Heel veel plezier met je verdere reis en ga vooral zo lekker doorgenieten als je al doet!
    Liefs x,
    Ermi

  • 15 December 2013 - 12:25

    Herbert:

    Ha die Zita,

    Mooi verhaal en kei leuke foto's. Ga vooral door met genieten.
    Mooie kerst en het beste alvast voor 2014.
    Groetjes van ons uit Hegelsom.
    Hoje..Herbert

  • 18 December 2013 - 17:04

    Buuv:

    Helemaal zen zo te zien....je ziet er heel happy uit!! Doei buuv

  • 22 December 2013 - 18:24

    Anna:

    Hallo Zita,vanuit Meterik wensen we je hele fijne feestdagen.Geniet nog van je reis en tot ziens in het nieuwe jaar !!!

    Heel veel groetjes,
    Hilde en Christian
    Jac en Anna

  • 02 Januari 2014 - 13:23

    Suzanne:

    Hoi Zita,
    beste wensen voor 2014, maar volgens mij heb je die niet nodig.
    Je geniet van je verblijf en dat vinden wij allemaal geweldig!!
    Bedankt voor je mooie kaart, hij staat hier in de kamer, zodat we je
    niet vergeten, haha.
    Groetjes van Suzanne en de jongens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Zita

Actief sinds 28 Aug. 2012
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 18022

Voorgaande reizen:

25 November 2013 - 25 Mei 2014

Work&Travel @Nieuw-Zeeland

26 September 2012 - 25 Januari 2013

Zita in Italy, Torino!

Landen bezocht: